Pentru a marca Ziua Internațională a Drepturilor Copilului, Direcția de Asistență Socială, prin structurile organizatorice responsabile (Serviciul Asistența Socială a Familiei și Copilului, Centrul de zi pentru consiliere și sprijin pentru părinți și copii, Centrul de zi de recuperare pentru copii cu dizabilități), desfășoară în data de 20.11.2025, Campania de sensibilizare a comunității pentru asigurarea respectării drepturilor copiilor, îngrijirea și educarea copiilor. Scopul campaniei este creșterea gradului de cunoaștere și de conștientizare de către copii asupra drepturilor și responsabilităților lor.
Reprezentanții structurilor organizatorice implicate în organizarea campaniei vor forma grupe de specialiști, care vor realiza informarea despre drepturile copilului, așa cum se regăsesc în Convenția privind Drepturile Copilului, dar și ateliere cu elevii claselor primare și gimnaziale.
Cele 42 de drepturi ale copilului, stabilite în Convenția privind Drepturile Copilului, sunt strâns legate unele de celelalte și au toate aceeași importanță.
Copiii nu s-au bucurat dintotdeauna de locul pe care îl ocupă în prezent în societate. În întreaga istorie a omenirii, ideea de a le acorda protecție reprezenta cel mult o preocupare a părinților, nicidecum un obiectiv al societății și instituțiilor sale.
Recunoașterea copilului ca ființă umană cu drepturi depline, pentru care adulții au obligații corelative, începe să devină realitate în secolul XX. Doctorul Janusz Korczak (1878-1942), pedagog, pediatru și scriitor, supranumit ”marele prieten” al copiilor, a regândit educația și statutul lor, considerând că aceștia nu sunt persoane în devenire, ci personalități complete care trebuie tratate cu respect și ale căror opinii trebuie luate în considerare, participarea lor la decizii care îi privesc în mod direct fiind fundamentală.
Ideea elaborării unui document internațional care să cuprindă drepturile copilului, extrem de important în mobilizarea comunității internaționale, îi aparține lui Eglantyne Jebb (1876-1928), în Londra revoltat fiind de consecințele Primului Război Mondial și ale Revoluției Bolșevice din Rusia (mii de copii mureau zilnic din cauza bolilor și a foametei în toate țările Europei). Programele dezvoltate în acea vreme urmăreau în special combaterea foametei și asigurarea asistenței medicale copiilor. Astăzi drepturile copiilor sunt din ce în ce mai cunoscute de către societatea contemporană, însă este nevoie ca acestea să fie analizate și în contextul responsabilităților pe care le au copiii în îndeplinirea rolurilor pe care le dețin.
Parteneri: Școala Gimnazială nr. 3 “Gheorghe Lazăr”, Școala Gimnazială nr. 30, Școala Gimnazială nr. 13, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Brașov.